PAPERWORKS
OG… 5-6-7-8 - BAM!…BAM!…
10 dybt koncentrerede piger i hvide t-shirts og jeans sidder på hver deres skammel i teater ZEBUs blackbox en regnfuld eftermiddag. De danser, de øver sig. Deres hoveder bevæger sig skarpt fra højre til venstre. De længes brændende efter at præstere deres bedste. Musikken er høj og insisterende.
Forestillingen de unge arbejder på, hedder PAPERWORKS og handler blandt andet om det konstante informationsflow børn og unge eksponeres for via deres forskellige mediekanaler. Er du på?
Er det mon muligt at slukke?
’Opmærksomhed på spacing, piger’ råber My Lindblad Szlavik, der står i spidsen for forestillingens performative indhold. My er selv uddannet danser og koreograf. Hun drømmer også om at pigerne laver en god forestilling. Begrebet spacing handler om hvordan pigerne fordeler sig i rummet. Det hele er kulminationen på 6 meget intense uger i Dansesalen i Sundby Idrætspark.
PAPERWORKS er en 25 min lang danseforestilling, med mange stemningsskift. Den største udfordring, fortæller My, er at ’alle pigerne jo ønsker at være med hele tiden og det kræver virkelig at vi øver os’.
De 10 piger på scenen er en del af projektet Kulturpilot på Amager. Kulturpiloterne er børn og unge fra de lokale skoler i og omkring Urbanplanen. De mødes fast torsdag eftermiddag og dyrker kærligheden til dans og performance. Mange af de unge på det faste hold, har været med fra starten sammen med My, som også selv performer i danseforestillinger og projekter ved siden af arbejdet med Kulturpilot.
Kulturpiloterne har rødder i en forståelse af børn og unge som kulturskabere. Det er vigtigt at de unge selv producerer den kunst og kultur de ønsker at være en del af. De unge har derfor selv skabt store dele af koreografien til forestillingen PAPERWORKS.
Men Kulturpiloterne er ikke kun et performativt tilbud. En gang om ugen mødes en anden gruppe børn og unge og arbejder med kunst og design.
Projektet PAPERWORKS er derfor skabt længe før My og performanceholdet udviklede koreografi. Kunstgruppen har nemlig udarbejdet konceptet med papiret i foråret og skabt store scenografiske elementer til forestillingen.
Kulturpiloternes projekter har selvfølgelig brug for voksne, der kan lede projektet på rette vej, men som udgangspunkt producerer de unge selv indholdet sammen med professionelle folk, der kan løfte projektet ind på etablerede kulturinstitutioner som teater ZeBU. Det betyder noget for de unge at deres kunst og kultur opleves som professionelt indhold.